kaip turėtų atrodyti efektyvi, ilgalaikė ir visapusiška šeimų, auginančių vaikus, turinčius raidos iššūkių, pagalbos sistema?
Skaitymo trukmė: 3 min.

Pirmoji nacionalinė „Penkių pojūčių“ konferencija įvyko 2020 metais prieš pat pandemijos įsisiūbavimą. Tada kalbėjome apie holistinį darbą su vaikais, turinčiais raidos iššūkių, iš teorinės ir praktinės pusių. Geriausi, mūsų nuomone, Lietuvos specialistai pasakojo apie dailės, muzikos, kūno judesio, DIRfloortime, TOMATIS terapijas, čia pat išbandėme ir Sensorinės įrangos, ir „juodojo“ kambario ypatumus. Pernai sulaukę daugiau nei 6000 „realių“ ir „nuotolinių“ dalyvių, tikime, kad šiais metais galime žengti dar vieną žingsnį ir įdėmiai panagrinėti, kaip nacionaliniu lygmeniu pasiekti efektyvios, ilgalaikės ir nuoseklios pagalbos visoms šeimoms, kurios susiduria su raidos iššūkiais.

Šią daugiasluoksnę problemą galima analizuoti įvairiais aspektais.  Žinoma, visuomet norisi atrasti spragas ir jas „užkamšyti“ ir visuomet kyla diskusija, kurios spragos pačios didžiausios ir svarbiausios bei, kas už jas ir jų taisymą atsakingas. Penkių pojūčių komanda konferencijos dalyviams siūlo prie šios temos prieiti labai pragmatiškai ir į problemas pažiūrėti iš Šeimos taško. INDIVIDUALIOS ŠEIMŲ ATVEJŲ VADYBOS perspektyvos.

 

 

Skaityti toliau

Skaitymo trukmė: 3 min.

Auturė: Kamilė Pundziūtė

Pasaulio sveikatos organizacija (PSO) ir Amerikos pediatrijos akademija (AAP) rekomenduoja riboti elektroninių medijų (ekranų) naudojimą ikimokyklinio amžiaus vaikams:

  • kūdikiams ir vaikams iki 2 metų amžiaus rekomenduojama visai neleisti laiko prie ekranų, išskyrus vaizdo pokalbius;
  • 2–5 metų amžiaus vaikai ekranus turėtų naudoti ne daugiau vienos valandos per dieną;
  • priešmokyklinio amžiaus vaikai – ne daugiau kaip 2 valandas per dieną.

 

Per pirmus 5 gyvenimo metus intensyviai vystosi vaiko nervų sistema, tad mokslininkai jau kuris laikas stebi galimą elektroninių medijų poveikį vaiko smegenims. Jau yra nustatyta, kad vaikai, viršijantys rekomenduojamas normas, pasižymi prastesniu gebėjimu koncentruoti dėmesį, aiškiai mąstyti, taip pat prastesniais valgymo įpročiais, elgesio problemomis. Su piknaudžiavimu ekranais susiję vėluojančios kalbos, prasto miego, kognityvinių gebėjimų (vykdomųjų funkcijų) problemos bei sumažėjęs bendravimo su tėvais laikas. [1,2,3]

Neseniai aprašyta, kaip neribotas ekranų naudojimas yra susijęs su prastesniu ikimokyklinio amžiaus vaikų smegenų išsivystymu. Vėluoja vystytis būtent tos smegenų dalys, kurios palaiko kalbos įgūdžių įgijimą ir ankstyvąjį raštingumą. [3] Toks efektas pastebėtas vertinant 3-5m amžiaus vaikus, kurie prie ekrano praleidžia daugiau nei 1val per dieną be tėvų įsitraukimo. Tyrimas 2019m išspausdintas žurnale “JAMA Pediatrics”.

 

kūdikiams ir vaikams iki 2 metų amžiaus rekomenduojama visai neleisti laiko prie ekranų, išskyrus vaizdo pokalbius;

kūdikiams ir vaikams iki 2 metų amžiaus rekomenduojama visai neleisti laiko prie ekranų, išskyrus vaizdo pokalbius;

Tiesa ir tai, kad vyresni nei 2m vaikai naudodamiesi elektroninėmis medijomis gali ir šio to išmokti. Iki 2m amžiaus vaikai vaizdo ekrane neasocijuoja su realiu pasauliu, tad efektyviausiai jie mokosi per gyvą kontaktą. 3-5m amžiaus vaikai gali mokytis naudodami specialią, lėto turinio, atsakingai vaikams pritaikytą elektroninę mokomąją medžiagą, kai šiame procese su vaiku gyvai dalyvauja suaugęs žmogus. Naudojant ekranus vaiką galima sėkmingai mokyti atpažinti raides ir garsus – tai yra įgūdžiai, reikalingi skaitymui. Taip pat tokiu būdu galima mokytis emocijų atpažinimo, empatijos ir pasitikėjimo savimi. [4]

 

Gali būti sunku priimti faktą, kad ekranas, kuris tėvams dažnai yra brangaus laiko ir ramybę dovanojantis išsigelbėjimas, tampa pilno suaugusiojo įsitraukimo reikalaujančia mokymo priemone. Vis tik norint padėti mažylio nervų sistemai vystytis sveikai, labai svarbu kartu su vaiku žiūrėti vaikišką turinį. Būtina bent jau pamokyti vaiką mokytis iš specialių laidų ar žaidimų. Tai apsaugo vaiką nuo elektroninių medijų rizikų. O visų svarbiausia, kad laikas prie ekranų leidžiamas būtų ne miego, socializacijos ar fizinio aktyvumo sąskaita. Juk geras poilsis, judesys ir draugai – kiekvieno žmogaus sveikatos pagrindas.

 

 

Kamilė PundziūtėKAMILĖ PUNDZIŪTĖ
Kūno bei šokio ir judesio terapeutė

Psichologijos ir edukologijos mokslus derindama su aistra šokiui Kamilė gana anksti suvokė judesio gydančią galią, tad baigusi universitetines magistro laipsnio studijas žinias ir įgūdžius pildė šokio ir judesio terapijos bei psichoterapijos srityje, 2014 m baigė Integruotos kūno bei judesio terapijos instituto (Didžioji Britanija) 3 metų programą.

 

 

  1. Madigan S, Browne D, Racine N, Mori C, Tough S. Association Between Screen Time and Children’s Performance on a Developmental Screening Test. JAMA Pediatr. 2019;173(3):244–250. doi:10.1001/jamapediatrics.2018.5056
  2. LaMotte, Sandee (November 4, 2019). „MRIs show screen time linked to lower brain development in preschoolers“. CNN. Retrieved April 6, 2021.
  3. Hutton JS, Dudley J, Horowitz-Kraus T, DeWitt T, Holland SK. Associations Between Screen-Based Media Use and Brain White Matter Integrity in Preschool-Aged Children. JAMA Pediatr. 2020;174(1):e193869. doi:10.1001/jamapediatrics.2019.3869
  4. Stephanie Pappas (April 1, 2020). What do we really know about kids and screens?. Monitor of Psychology. 2020;51(3):p42 www.apa.org/monitor/2020/04/cover-kids-screens Retrieved April 6, 2021
Skaitymo trukmė: 2 min.

Ir šią vasarą kursime džiaugsmą Jūsų vaikams!

Štai pralėkė dar vieni metai nuo vasaros iki vasaros – o kokie nelengvi šie metai buvo! Visiems norisi džiaugsmo, atsipalaidavimo, žolės, dangaus, saulės ir gerų emocijų – visa tai ir dar daugiau garantuojame mūsų trijose vasaros terapinėse stovyklose!

Praėjusios vasaros stovyklos atskleidė gėrį, kurį galime sukurti kartu su Jūsų ypatingaisiais vaikais. Kiekvienas savo greičiu ir su savo stiprybėmis kūrėme bendrą atmosferą, stirpirnome socialinius įgūdžius, draugavome su daile, muzika, šuniukais, sensoriniais žeidimais, kūno ir judesio terapija ir kitomis sunkiai nupasakojamomis veiklomis, kurios ne tik nešė džiugesį, bet ir akivaizdžiai stiprino visus įgūdžius ir gebėjimus.

Šiais metais esame paruošę dar daugiau veiklų ir džiaugsmų, mūsų stiprioji komanda jau laukia ir nekantrauja susipažinti su Jūsų vaikais ir atiduoti jiems tai, ką turi geriausio – energiją, profesinius įgūdžius, nuoširdumą, supratimą ir besąlygišką priėmimą.

Vienos stovyklos grupėje bus ne daugiau nei 10 vaikų ir 8 suaugę, tad asmeninį dėmesį ir lavinimą garantuojame. Savo stovyklas drąsiai vadiname terapinėmis, nes tikime, jog vien smagus laiko praleidimas gali vykti visur ir visada, tad keliame sau didesnį iššūkį – per penkias dienas stipriai paauginti kiekvieno vaiko individualius įgūdžius ir stiprybes bei apčiuoti vietas, kuriose labiausiai reikia pasistūmėjimo pirmyn.

Mūsų Penkių pojūčių namas – šviesus, erdvus, jaukus su nuostabiu saugiu kiemu, kuriame vyksta didžioji veiklų dalis. Individualūs terapiniai užsiėmimai vyksta tam pritaikytuose penkiuose terapiniuose kambariuose, o kai norisi ramybės, galima pasėdėti su akvariumo žuvytėmis ar nueiti pogulio į lovą. Turime savo virtuvę, tad visi užkandžiai, arbatos ir kitas maistas sudėtas tvarkingai ir saugiai.

Neramu, kad tai galėtų būti Jūsų vaiko pirma gyvenime stovykla? Galime jus nuraminti, kad Penkių pojūčių namų moto – nei vienas vaikas čia neliūdi, nebijo ir nesijaučia ne savo vietoje.

Jei turite klausimų, drąsiai rašykite arba skambinkite ir viską aptarsime, papasakosime ir surasime išeitį bet kokioje situacijoje.

Kam skirta?

6–12 m. vaikams, turintiems raidos sutrikimų.

Stovyklautojų skaičius: vienoje stovykloje 10 vaikų.

Kada?

  1. Birželio 21–25 d.
  2. Liepos 26–30 d.
  3. Rugpjūčio 23–27 d.

* esant poreikiui, organizuosime papildomas stovyklų datas.

Kur?

Vilniaus SOS vaikų kaimas, Ozo g. 37, Vilnius

 

Laukiame Jūsų – REGITRUOKITĖS JAU DABAR – PIRMOMS ŠEIMOMS TAIKOMA NUOLAIDA!

Smėlio terapijos užsiėmimai
Skaitymo trukmė: 2 min.

Daugelis jūsų patyrė žaidimo su smėliu naudą vaikystėje. Smėlis yra universali priemonė, kuri veikia raminančiai bei leidžia pasireikšti žmogaus vaizduotei. Todėl kviečiame jūsų vaikus į nemokamus terapinius smėlio užsiėmimus, kurių metu vaikai galės išreikšti save bei patirti pasaulį.

Smėlio užsiėmimų metu yra naudojamas smėlis, asociatyvios žaislinės figūrėlės bei kitos priemonės, kurios padeda vaikams išreikšti save. Šių užsiėmimų metu vaikai patenkina savo sensorinius poreikius bei patiria malonumą, atrasdami netikėčiausius scenarijus ir smėlio panaudojimo būdus.

Skaityti toliau

Dailės terapija
Skaitymo trukmė: 9 min.

Gyvendami streso ritmu dažnai ignoruojame vieną svarbiausių savo kokybiško gyvenimo aspektų – emocijų. Jų nepažindami arba jas neigdami apsistatome „sienomis“ ne tik nuo kitų žmonių, bet ir nuo savęs. Rūpinamės savo mityba, kūnu, ir dažniausiai pamirštame emocinę higieną.

Dailės terapija gali būti puiki priemonė emociniam intelektui ugdyti. Tai jungtis, padedanti vaikams atrasti formas, kaip jaustis geriau, pažinti save ir kitus, išmokti kūrybiškai taikyti emocinio elgesio modelius, kurie jiems padėtų socialiai prisitaikyti.

Dailės terapija ypač tinka įvairių raidos sutrikimų turintiems vaikams, kai dėl amžiaus, fizinės ar protinės negalios jiems sunku save išreikšti žodžiais.

Skaityti toliau