TOMATIS®: muzikos klausymosi terapija

Tomatis terapija su specialiste Kristina Bufaite
Skaitymo trukmė: 5 min.

Muzika gydo visomis prasmėmis: padeda užsimiršti, atrasti įkvėpimą, kai norisi, bet pačiam neišeina, nubraukti ašarą ir atvirkščiai – šiek tiek supykdyti kaimynus ir suorganizuoti geriausią draugų vakarėlį ar muzikos festivalį. Tačiau garsų pasaulis ne visiems suvokiamas vienodai. Ne, nekalbame apie skonių įvairovę skirtingiems muzikos stiliams – nei Beyonce, nei jaunoji Billie Eilish nieko bendra su mūsų diskusija šįkart neturi. Ar susimąstėte, kodėl vieniems patinka susitikti ir kalbėtis itin triukšmingose kavinėse, o jūsų kolega darbe neapsikenčia, jei visu garsu bendrame kabinete netyčia nuklystate į videopasaulį? Kodėl vieniems žmonėms tam tikri garsai neturi įtakos, o kitiems – kelia nerimą ir išprovokuoja neįprastą elgesį, nors jūs į tuos garsus galbūt net neatkreipėte dėmesio?

Praėjusiame šimtmetyje prancūzų nosies ir ausų ligų (LOR) gydytoją Alfred Tomatis domino skirtumas tarp klausos ir klausymosi. Klausa yra pasyvus procesas, kurio metu ausis suvokia garsą, ir nors jį išgirstame, galime apie tą garsą net sąmoningai nesusimąstyti. A. Tomatis manė, kad žmonės girdėdami garsus nebūtinai turi gebėjimą jų klausytis dėl netinkamai dirbančių vidurinės ausies raumenų. Jis taip pat tikėjo, kad gebėjimas klausytis turi įtaką šnekamosios ir rašytinės kalbos raidai bei bendravimui, todėl sukūrė TOMATIS® metodą, kuris treniruoja ausį klausytis, o smegenis teisingai analizuoti girdimus garsus.

„Tai muzikos klausymosi terapija, kuri naudoja specialiai suprojektuotą įrangą ir filtruotą Mocarto muziką bei grigališkuosius choralus. Sklisdamas garsas tiesiogiai stimuliuoja smegenis per ausies kanalą, o ausinėse dėl įmontuotos plokštelės garso vibracija sklinda ir kaukolės kaulais. Filtruotos muzikos dažniai, garsumas ir intensyvumas daro šią terapiją išskirtine. Įprastai TOMATIS® ciklas trunka 80 min. per dieną, 14 dienų iš eilės. Vieną programą sudaro bent jau 3–4 ciklai, o tokios programos tikslas – paskatinti individualų progresą kuo greičiau. Ciklų skaičius nėra ribojamas, tačiau po kiekvieno ciklo seka integracijos periodas, per kurį klausymo užsiėmimai nevyksta“, – su principu supažindina TOMATIS® antrojo lygio specialistė Kristina Bufaitė.

 

„Po paskutinio kurso, skirto emocijoms valdyti, yra labai dideli pokyčiai: baigėsi vaiko „isterijos“, mušimasis, agresija, pasidarė žymiai meilesnis, nuovokesnis ir daug geriau valdantis emocijas. Būna kursų, po kurių nelabai pastebi pasikeitimus, bet kartais – tai tikrai atrodo kaip stebuklas“, – patirtimi dalijasi Adomo mama Laura.

 

Greitai pastebimi pokyčiai

Skamba šiek tiek stebuklingai, jog Mocarto muzikos klausymas ir pakankamai nedideli laiko resursai gali būti tokie efektyvūs edukuojant vaiką? Laura – dešimtmečio Adomo mama – taip pat prisipažįsta, kad išgirdusi apie tokį metodą iš pradžių buvo nusiteikusi skeptiškai, tačiau šiandien jau šešeri metai, kaip TOMATIS® yra pagrindinis šeimos įrankis skirtingoms problemoms spręsti: „Aš visada buvau skeptikė tokių dalykų, nes kas yra neapčiuopiama, dažniausiai ir nesuprantama, bet kai vaikas turi problemų – bandai viską. Iš pradžių specialistė minėjo, kad po pirmojo bandymo nebūtinai pokyčiai bus pastebimi, bet mūsų atveju iš karto atsirado kardinalūs pokyčiai: pasikeitė ne tik kalbos suvokimas, pagerėjo apetitas. Beje, tuomet Adomui buvo 4 metai, ir turėjome problemą, kad kasnakt jis šlapindavosi į lovytę. Jau nieko nebegalėjome padaryti, tačiau po pirmosios TOMATIS® programos jis tiesiog ėmė ir nustojo tai daryti, o problema niekada nebegrįžo.“

Dr. L. Sacarin pirmoji atliko tyrimą apie TOMATIS® poveikį ankstyvame vaikų, turinčių dėmesio sutrikimų, amžiuje. Tyrimo metu buvo lyginamos dvi grupės: pirmoji grupė naudojo TOMATIS® įrangą, antroji – ne. Statistinė analizė atskleidė reikšmingus TOMATIS® grupės vaikų smegenų elektrofiziologijos pokyčius jau po pirmojo programos ciklo. Taip pat atsirado reikšmingi pažintinių gebėjimų ir elgesio pokyčiai: dėmesingumas, fonologinis ir apdorojimo greitis. Šis tyrimas parodė, kad tinkama sisteminga garso stimuliacija gali pakeisti smegenų veiklą, įskaitant dėmesį, apdorojimo greitį ir elgesį, jau po pirmojo garso stimuliavimo programos etapo.

Spektrinė smegenų analizės žemėlapis: FFT galios santykio grupė t-testas (p-reikšmės)

Spektrinės smegenų analizės žemėlapis: FFT galios santykio grupė t-testas (p-reikšmės). Šaltinis: https://bit.ly/3a0AHWs

Vienas metodas skirtingoms problemoms spręsti

Jau minėta dr. L. Sacarin kartu su kolega Amadeus Hartwig atliko dar vieną tyrimą, kuriame dalyvavo 6–10 m. vaikai, turintys sensorinių-motorikos raidos sutrikimų. Buvo pastebėta, kad vaikai, kurie susiduria su garsų apdorojimo iššūkiais, ne tik patiria sunkumus besimokydami, bet dažnai turi ir regėjimo apdorojimo problemų, todėl tyrėjai nurodo, kad galimas klausos ir regos informacijos apdorojimo reikšmingas ryšys. Mokslininkai padarė išvadą, kad terapinis gydymas ir edukaciniai metodai, pavyzdžiui, garso terapijos, gali būti pagalba vaikams, sprendžiant raidos sutrikimus ir, atrodytų, tarpusavyje nesusijusias problemas.

„Mums šį metodą rekomendavo išbandyti Raidos centro logopedė. Tuomet mano sūnus buvo nekalbantis trimetis. Po antrojo TOMATIS® ciklo akivaizdžiai pagerėjo vaiko kalbos suvokimas. Buvo toks jausmas, tarsi vaikui kas būtų kokį raištį nuo akių nuėmęs: vaikas ėmė rodyti į gyvūnus, žmones, kambario daiktus norėdamas, kad įvardinčiau jų pavadinimus. Tuomet ėmė duoti vaisių ir logopedo darbas – sūnus ėmė tarti pirmuosius skiemenis. Vėliau kartojome TOMATIS®, tuomet kalbos raida dar paspartėjo, ėmė iškart kartoti tokius sudėtingus žodžius kaip registratūra, na, o penkerių pats išmoko skaityti“, – savo patirtimi dalijasi aštuonmečio Domo mama Jurga. Nors šiandien su komunikacija berniukas vis dar turi iššūkių, tačiau kartu su bendraamžiais lanko bendrojo lavinimo mokyklą ir atlieka visas skaitymo bei rašymo užduotis.

TOMATIS® metodas gali būti naudingas:

  • turintiems įvairiapusį raidos sutrikimą (autizmą, Aspergerio sindromą);
  • turintiems dėmesio sutrikimą;
  • esant bendravimo sutrikimams;
  • stresui, nerimui, baimėms įveikti;
  • mokymosi sunkumams ir kalbos sutrikimams;
  • asmeniniam tobulėjimui;
  • balso tembrui, klausai ir muzikalumui lavinti;
  • užsienio kalbų mokymuisi

Neseniai italė dr. Chiara Piccinini atliko tyrimą apie spengimą ausyse, kurio metu TOMATIS® metodas buvo efektyvus palengvinant nepakeliamą spengimą ir sumažinant nerimo lygį kasdieniame žmonių gyvenime. Mokslininkė nurodo, kad TOMATIS® metodą vertėtų laikyti kur kas daugiau nei garsų terapija, nes jis turi daugialypį poveikį, pavyzdžiui, emocijoms. Tai taip pat patvirtina ir berniuko Adomo pavyzdys:

 

Mums šį metodą rekomendavo išbandyti Raidos centro logopedė. Tuomet mano sūnus buvo nekalbantis trimetis. Po antrojo TOMATIS® ciklo akivaizdžiai pagerėjo vaiko kalbos suvokimas. Buvo toks jausmas, tarsi vaikui kas būtų kokį raištį nuo akių nuėmęs: vaikas ėmė rodyti į gyvūnus, žmones, kambario daiktus norėdamas, kad įvardinčiau jų pavadinimus.

 

„Po paskutinio kurso, skirto emocijoms valdyti, yra labai dideli pokyčiai: baigėsi vaiko „isterijos“, mušimasis, agresija, pasidarė žymiai meilesnis, nuovokesnis ir daug geriau valdantis emocijas. Būna kursų, po kurių nelabai pastebi pasikeitimus, bet kartais – tai tikrai atrodo kaip stebuklas“, – patirtimi dalijasi Adomo mama Laura.

Terapija susilieja su kasdieninėmis veiklomis

TOMATIS® metodas puikiai dera su kitomis vaiko veiklomis ir užsiėmimais, ypač paskatina vaiko progresą logopedo užsiėmimuose. Po TOMATIS® ciklo rekomenduojama nesustoti lavinti vaiko ir stiprinti jo įgūdžius.

„Rekomenduoju ne šiaip imti ir paklausyti, o daryti įprastas veiklas su vaiku, jį lavinti tam tikra kryptimi ir tuo pačiu klausyti. TOMATIS® padeda stimuliuoti smegenis. Mano nuomone, nėra teisinga tikėtis pokyčių, jei po tos stimuliacijos nėra užsiimama su vaiku ir tikimasi, kad savaime pagerės. Kadangi smegenys yra suaktyvintos, reikia tai išnaudoti: mokyti vaiką skaityti, kitų kryptingų įgūdžių. Dažniausiai ši kombinacija pasiteisina – vaikas yra „imlesnis“ mokymuisi ir informacijai. Jeigu man sako, kad vaikas jau trejus metus mokosi užsisegti striukę, aš sakau: imkit ir pabandykit paklausyti – visai kitas dalykas,“ – sako mama Laura.

TOMATIS® metodas gyvuoja jau daugiau nei 60 metų. Per tą laiką buvo nuolat tobulinamas ir šiandien šiuolaikiška įranga galima džiaugtis savo namuose. TOMATIS® programa ir jos trukmė priklauso nuo individualaus atvejo sudėtingumo bei amžiaus. Pirmiausiai vertėtų kreiptis į sertifikuotą specialistą, kuris įvertintų esamą situaciją ir parinktų tinkamą programą.

Apie Kristiną

Tomatis terapeutė Kristina Bufaitė

Tomatis terapeutė Kristina Bufaitė

„Penkių pojūčių namuose“ dirba sertifikuota TOMATIS® specialistė, turinti 2-ojo lygio kvalifikaciją, Kristina Bufaitė.

Specialistė teikia konsultacijas tėvams ir veda užsiėmimus vaikams, kurių metu ne tik klausomasi specialiai suprogramuotos Mocarto muzikos, tačiau ir naudojamas aktyvus darbas pasitelkiant mikrofoną: smegenų stimuliavimas vyksta vaikui papildomai naudojant savo balsą – galima skaityti, dainuoti, atkartoti frazes ar garsus. Taip pat specialiu aparatu – audiometru – tikrinama klausa bei gebėjimas diferencijuoti skirtingų dažnių garsus. Šiandien TOMATIS® metodas gali būti pritaikomas taip pat ir kūdikiams.

Plačiau su TOMATIS® terapiją galite susipažinti peržiūrėję žemiau esantį vaizdo įrašą anglų kalba, taip pat užsukę į lietuvišką tinklalapį Tomatis.lt ar „Facebook“ puslapį.

 

TOMATIS DEVELOPPEMENT S.A. yra TOMATIS, TOMATIS +LOGO, SOLISTEN, TALKSUP prekės ženklų savininkė www.tomatis.com

TOMATIS® metodas yra edukacinė programa, kuri nėra medicininio pobūdžio, taip pat tai nėra medicinos diagnostikos būdas. Įrašo turinys yra informacinio pobūdžio ir neturi būti laikomas medicininio pobūdžio konsultacija.

Straipsnius kartą per savaitę galime Jums atsiųsti el. paštu. Prenumeruokite mūsų e-biuletenį ir nepraleiskite naujų įrašų.