
Kūno judesio terapija
Integruota kūno judesio terapija (IBMT)
Integruota kūno ir judesio terapija bei edukacija (IBMT) grindžiama supratimu, kad tai, ko reikia augimui ir gijimui, slypi mūsų kūne, o įgalinti šį augimą bei savaiminį gijimą galime sekdami savo vidinius kūno procesus.
Ši terapija yra paremta trimis esminėmis praktinėmis ir teorinėmis sritimis:
- Autentišku judėjimu (angl. The Discipline of Authentic Movement),
- Kūno-proto pusiausvyra (angl. Body-Mind Centering®)
- Somatine psichologija.
Praktikų metu terapeutas lydi bei sąmoningai palaiko ryšį tarp to, kas vyksta čia ir dabar objektyviame fiziniame procese bei palaiko subjektyvų gyvos vaiko sąmonės procesą.
Čia judesiai (ropojimas, šokinėjimas, ridenimasis ir kt.) gali pereiti į darbą su kūnu (angl. bodywork) ar žaidimus, vėliau vėl į individualų tam tikrų judesių tyrinėjimą. Taip vaikams sukuriama galimybė kūnu papasakoti jų ankstyvą raidos istoriją, kuri praktikų metu gali būti priimta ir integruota. Po šio etapo atsiveria naujos judėjimo bei augimo galimybės.
Kūno judesio terapeutai
Kaip užsiregistruoti?
Nesate tikri ar Integruota kūno judesio terapija tinkama Jūsų atžalai? Kviečiame registruotis įžanginiams susitikimams, kurių metu susipažinsime su Jumis ir Jūsų vaiku bei parengsime individualų terapijos planą.
Būtinas išankstinis apmokėjimas internetu.
Dažnai užduodami klausimai
Kuo ji gali būti naudinga vaikams, turintiems raidos sutrikimų?
Integruota kūno ir judesio terapija bei edukacija ypač tinka ypatingų poreikių vaikams, nes šioje terapijoje žmogus suvokiamas kaip holistinė būtybė, vienovė. Čia vienu metu orientuojamasi ir į kūną, ir į protą, ir į jausmus. Terapijoje daug dėmesio skiriama tam tikrų palaikančių sąlygų kūrimui (tam tikram prisilietimui, pagalbai atsispiriant, žaidimams, kurie inicijuoja tam tikrą judėjimo būdą, tam tikrą kūno sistemos darbą). Šios sąlygos raidos sutrikimų turintiems vaikams gali būti labai specifinės. Tačiau jas radus, kūnas natūraliai linksta į integraciją ir augimą.
Kita kūno ir judesio terapijos metodų stiprybė – autentiško terapinio ryšio su vaiku kūrimas. Šis ryšys gimsta terapeutui pirmiausia atsigręžiant ir jaučiant save vaiko akivaizdoje. Čia terapeutas remiasi savo Autentiško Judesio Disciplino praktikos patirtimi. Šis ypatingas autentiškas ryšys padeda siekti kūno ir psichikos integracijos, geresnio savo kūno pajautimo ir savasties suvokimo.
O terapijos poveikis kiekvienam vaikui vis kitoks. Vienų sensorika pagerėja, kiti pradeda lengviau, laisviau, užtikrinčiau judėti, treti – sklandžiau ropoti, kalbėti. Yra ir daug netiesioginio poveikio – pokyčiai gali išryškėti visai kitoje srityje, nei iš pradžių manyta.
Kas vyksta užsiėmimų metu?
Viena iš vaikams dažnai taikomų šios terapijos sričių yra ankstyvųjų kūno judesio modelių terapija, ypač tinkanti ir reikalinga autizmo spektre esantiems vaikams.
Nuo tada, kai pradedame vystytis mamos pilve, iki maždaug trejų metų, formuojasi mūsų judesių pagrindas, kuriuo remiantis vėliau judame. Augimo procese mūsų kūnas ir kiekviena ląstelė natūraliai ieško pačių lengviausių būdų būti ir judėti. Tačiau egzistuoja galybė trikdžių, kurie neigiamai veikia šio proceso sklandumą. Tai gali būti kartų traumos, stresas, karai, įvykiai nėštumo metu ir kt.
Ši terapija suteikia galimybę vaikams praleistus ar sutrikdytus etapus pereiti lengvesniu keliu, taip, kaip gamtoje buvo suplanuota. Terapeuto darbas yra padėti, pavyzdžiui, inicijuoti šliaužimą, pagelbėti atsispiriant, ropojant. Išmokus lengviau ropoti, pagerėja priešingų smegenų pusrutulių bendradarbiavimas, vaikas gali pradėti geriau kalbėti.
Terapijos metu taip pat galime žaisti ir savo gimimą. Vaikai iki trejų metų dažnai vaizduoja savo gimimą arba buvimą mamos pilve landžiodami į tunelius ar pasislėpdami nameliuose. Vaikai, kurie neurologiškai yra kitokie, savo gimimą parodo kitaip, ypatingai.
Kūno terapija turtinga metodais, kurie žaidimų metu vaikams, gimusiems Cezario pjūvio metu ar gimusiems ne visai sklandžiai, padeda išbūti, o vėliau atrasti kitokią savo gimimo istoriją. Terapeutas žaidimo metu gali kviesti praeiti pro tunelį, lydėti vaiką prisilietimu šioje kelionėje, taip pat tunelio gale jį ar ją „pagauti”. Taip pat vaikas gali pasislėpti namelyje. Tada bendravimas vyksta per savotišką membraną tarp vaiko ir terapeuto. Toks gimimo momento išgyvenimas darkart žaidimo forma daugeliu atveju labai pasiteisina.
Ar būtina dalyvauti tėveliams? Koks tėvelių įsitraukimas yra reikalingas?
Tėvams užsiėmimuose dalyvauti nebūtina, nebent prisijungti siūlo terapeutas.
Terapijos procese (tiek terapijos kambaryje, tiek namuose) svarbiausia vaiku tikėti ir pasitikėti. Lūkesčiai, noras vaikus „pataisyti“ kelia jiems didelę įtampą, ypatingai ši įtampa paliečia jautrius autizmo spektre esančius vaikus. Tačiau, jei vaikus priimame tokius, kokie jie šiuo metu yra, kartu suteikiame jiems erdvę ir reikalingų įrankių (po individualių sesijų terapeutas gali pakviesti tėvus tam tikru būdu namuose pabūti su vaiku), bandome juos suprasti ir kalbėti jų kalba – tuomet gali įvykti nuostabūs dalykai.
Svarbiausia – pasitikėti.
Ar svarbu, kokio amžiaus vaikas ateina į šią terapiją?
Integruota kūno judesio terapija taikoma įvairaus amžiaus vaikams, tačiau naudingiausia, kai pradedama kuo ankstesniame amžiuje.
Jei mano vaikas nekalba, ar jam tinka ši terapija?
Ši terapija ypač tinka nekalbantiems vaikams, kadangi terapijoje daugiausia dirbama per judesį bei prisilietimą.
Kaip atsirado Kūno ir judesio terapija pasaulyje?
XX a. 7-tąjame dešimtmetyje Amerikoje ir Europoje pradėjo formuotis į kūną ir judesį orientuotos praktikos ir terapijos. Tai Body-Mind Centering® (BMC) – pradininkė ir įkūrėja Bonnie Bainbridge Cohen, Feldenkrais metodas, Alexander technika ir kt. Tie metodai bendru pavadinimu dar žinomi kaip Somatinio judesio terapija( Soma gr. reiškia „kūnas”, arba „kūnas, juntamas iš vidaus”)
1990 metais Didžiojoje Britanijoje Linda Hartley įkūrė Integruotos kūno ir judesio terapijos institutą kaip trejų metų trukmės studijų programą. Pirmosios šių mokymų programos buvo vykdomos Vokietijoje. Šiuo metu dėka organizatorių, koordinatorių, asistentų ir dėstytojų mokymai vyksta Jungtinėje Karalystėje, Lietuvoje, Rusijoje, Izraelyje.
Lietuvoje instituto mokomosios programos studijas jau baigė 3 studentų laidos. Daugelis Lietuvos IBMT praktikų dirba intensyvų terapinį ir edukacinį darbą su suaugusiais, vaikais, ypatingų poreikių vaikais.
Integruota kūno judesio terapija (IBMT) remiasi Body-Mind Centering® (BMC), Autentiško judesio ir somatinės psichoterapijos metodais.